SJ AB6 4165
Vagnen är en kombinerad 2 & 3 klass vagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1936. Där fick den beteckningen BCo8 1433 på Gefle-Dala Jernväg.
1944 fick vagnen en ny beteckning som blev GDJ BCo8 101. Vagnen har haft en del olika beteckningar genom åren.
När SJ tog över GDJ 1948 så fick vagnen beteckningen SJ BCo7d 4165. 1956 tog man bort 3 klass i Sverige så då var man tvungen att byta beteckning igen.
Vagnens nya beteckning blev då
SJ ABo7d 4165. 1970 bytte man beteckning igen till AB6 4165 som blev vagnens sista beteckning.
MfGDJ har idag återställt vagnen till sitt 50-tals utförande innan 1956. Vagnen är i gott skick och kan användas i vårat trafiktåg på Grycksbobanan.
SJ B8 4217
Vagnen är en 3 klass vagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1937. Där fick den beteckningen Co8 1419 på
Gefle-Dala Jernväg.
1944 fick vagnen en ny beteckning som blev GDJ Co8 219. Vagnen har haft en del olika beteckningar genom åren.
När SJ tog över GDJ 1948 så fick vagnen beteckningen SJ Co8d 4217. 1956 tog man bort 3 klass i Sverige så då var man tvungen att byta beteckning igen.
Vagnens nya beteckning blev då
SJ Bo8d 4217. 1970 bytte man beteckning igen till B8 4217, som blev vagnens sista beteckning.
MfGDJ har idag vagnen avställd då renovering av vagnens kupéer pågår. Vagnen har dessutom ingen ångvärme vilket gör att den bara kommer kunna användas på sommaren. Vagnens tak och korg ska sedan även målas upp på nytt. Men när vagnen är klar så kommer den troligtvis synas i vårat trafiktåg på somrarna.
SJ B8 4218
Vagnen är en 3 klass vagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1937. Där fick den beteckningen Co8 1420 på
Gefle-Dala Jernväg.
1944 fick vagnen en ny beteckning som blev GDJ Co8 220. Vagnen har haft en del olika beteckningar genom åren.
När SJ tog över GDJ 1948 så fick vagnen beteckningen SJ Co8d 4218. 1956 tog man bort 3 klass i Sverige så då var man tvungen att byta beteckning igen.
Vagnens nya beteckning blev då
SJ Bo8d 4218. 1970 bytte man beteckning igen till B8 4218, som blev vagnens sista beteckning.
MfGDJ har idag vagnen avställd då den är i så pass dåligt skick att en restaurering inte prioriteras just nu.
SJ B8 4219
Vagnen är en 3 klass vagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1937. Där fick den beteckningen Co8 1418 på
Gefle-Dala Jernväg.
1944 fick vagnen en ny beteckning som blev GDJ Co8 221. Vagnen har haft en del olika beteckningar genom åren.
När SJ tog över GDJ 1948 så fick vagnen beteckningen SJ Co8d 4219. 1956 tog man bort 3 klass i Sverige så då var man tvungen att byta beteckning igen.
Vagnens nya beteckning blev då
SJ Bo8d 4219. 1970 bytte man beteckning igen till B8 4219, som blev vagnens sista beteckning.
MfGDJ har idag vagnen avställd då det är lite mindre arbeten kvar att göra i den. När vagnens alla jobb är klara så kommer den att kunna användas i vårat trafiktåg på Grycksbobanan.
SJ B8 4220
Vagnen är en 3 klass vagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1937. Där fick den beteckningen Co8 34 på
Södra Dalarnes Järnväg.
1944 fick vagnen en ny beteckning som blev SDJ Co8 222. Vagnen har haft en del olika beteckningar genom åren.
När SJ tog över SDJ 1948 så fick vagnen beteckningen SJ Co8d 4220. 1956 tog man bort 3 klass i Sverige så då var man tvungen att byta beteckning igen.
Vagnens nya beteckning blev då
SJ Bo8d 4220. 1970 bytte man beteckning igen till B8 4220, som blev vagnens sista beteckning.
MfGDJ har idag vagnen avställd då det är lite mindre arbeten kvar att göra i den. Vagnens tak och korg ska sedan även målas upp på nytt. När vagnens alla jobb är klara så kommer den att kunna användas i vårat trafiktåg på Grycksbobanan.
SJ B13S 2966
Vagnen är en kioskvagn, byggd av Waggonfabriken i Arlöv 1934. Där fick den beteckningen Co8cm 2966 på Statens Järnvägar. Vagnen var vid den här tiden en kombinerad
Sitt- och kafévagn.
Vagnens har inte ägts av något privat järnvägsbolag, den har enbart gått hos SJ. 1970 bytte man beteckningen på vagnen till RB4 2966. Mellan åren 1979 och 1980 byggdes 15 av dom 25 vagnarna om till kioskvagnar.
Dom ombyggda vagnarna fick beteckningen B13S och alla vagnar gick i trafik fram till slutet av 80-talet.
Vagnen är idag i relativt gott gick men den används inte då den anses vara olämplig att använda i våran trafik. P.g.a vagnens ombyggda inredning passar den inte heller riktigt ihop med resten av våra stålvagnar.
SJ R5 3151
Vagnen är en restaurangvagn, byggd av Kockums Mekaniska Verkstad AB i Malmö 1937. Där fick den beteckning Ro3a 3151 på Statens Järnvägar.
Vagnens har inte ägts av något privat järnvägsbolag, den har enbart gått hos SJ. 1970 bytte man beteckningen på vagnen till R5 3151, som blev vagnens sista beteckning.
Vagnen kom till MfGDJ 1978 och har använts flitigt under föreningens längre körningar.
Vagnen är idag i gott gick och kan användas i speciella chartertåg på Grycksbobanan.
GDJ Bo 50
Vagnen är en inspektionsvagn från Gefle-Dala Jernväg. Den byggdes av Gefle-Dala Jernvägsverkstad i Gävle 1900. Där fick den beteckningen Bo 50 på Gefle-Dala Jernväg.
Vagnen byggdes först som en 2 klass sittvagn, med byggdes om till inspektionsvagn redan 1907.
1948 tog SJ över vagnen och bytte då beteckningen till Ao3 4101.
Vagnen kom till MfGDJ 1977 och har idag återställs med sin GDJ-beteckning från inspektionstiden. Vagnen är endast en del av vår utställning.
SJ BF2 1779
Vagnen är en kombinerad Sitt- och Resgodsvagn. (Just nu tjänstevagn)
Vagnen är ett långdraget restaureringsprojekt. I nuläget så har restaureringen stannat av helt.
Om restaureringen kommer igång igen i framtiden så är planen att vagnen ska återställas till Sitt- och Resgodsvagn.
Just nu är vagnen endast en del av våran utställning.
SJ C3 1463
Vagnen är en f.d 3 klass vagn.
(Just nu tjänstevagn)
Vagnen är i ett väldigt dåligt skick och en restaurering av den är inte planerad.
Vagnen kommer ev. att försöka avyttras.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna