Ånglok


GDJ N3 62

Loket är byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun 1928. Där fick det beteckningen N3 62 på Gefle-Dala Jernväg. 


När SJ tog över GDJ 1948 så fick loket en ny beteckning som blev SJ G10 1846.

Loket kom till MfGDJ 1975 på deposition för Dalarnas Museum. MfGDJ köpte loket 1980 och har idag återgett loket sin

GDJ-beteckning.


GDJ N3 62 är den enda av sitt slag som finns kvar i dag, alla andra har skrotats.


Tyvärr är inte loket kördugligt p.g.a tubläckage och tunna hjulringar.

Just nu är loket endast en del av våran utställning.



SDJ H3 17

SDJ H3 17 är MfGDJs allra första lok. Loket är byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun 1929. Där fick det beteckningen H3 17 på Södra Dalarnes Järnväg..


När SJ tog över SDJ 1948 så fick loket en ny beteckning som blev SJ A6 1801. Loket kom till MfGDJ 1975 på deposition från Järnvägsmuseet i Gävle. MfGDJ köpte loket 1977 och har idag återgett loket sin SDJ-beteckning. 


Tyvärr är inte loket kördugligt p.g.a tubläckage. Processen med att byta tuberna har börjat, gamla tuberna har tagits bort och pannan har gjorts i ordning. Dom nya tuberna har dock inte monterats in än.



SJ B 1371

SJ B 1371 är MfGDJs första B-lok. Loket är byggt av Nydqvist & Holm AB i Trollhättan 1918. Där fick det beteckningen B 1371 på

Statens Järnvägar.


Loket har under sina år i tjänst bl.a varit stationerat i Kristinehamn och rullat på inlandsbanan. Därav har loket anknytning till Dalarna.


Loket övertogs av MfGDJ 1978 och restaurerades till driftdugligt skick. Det användes flitigt till föreningens längre körningar under 70 och 80-talet.


Loket är tyvärr inte kördugligt idag p.g.a tubläckage. Just nu är loket endast en del av våran utställning. 



SJ B 1379

SJ B 1379 är MfGDJs andra B-lok. Loket är byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun 1919. Där fick det beteckningen

B 1379 på Statens Järnvägar. 


Loket övertogs av MfGDJ 1994. Loket hade ställts upp på bangården in mot  Grängesbergs lokstation såsom många andra beredskapslok på 90-talet. 


När loket kom till Falun började man återställa det till driftdugligt skick. Man målade även upp loket när den mekaniska biten var klar.


Loket är inte i kördugligt skick idag p.g.a tubläckage och att pannan är i dåligt skick.



SJ B 1324

SJ B 1324 är MfGDJs tredje B-lok. Loket är byggt av Nydqvist & Holm AB i Trollhättan 1917. Där fick det beteckningen B 1324 på

Statens Järnvägar.


Loket har tjänstgjort i Falun på 60-talet vilket gör att den har anknytning till Dalarna.


Loket övertogs av MfGDJ 2013 från Järnvägsmuseet i Gävle. Vi har valt att behålla loket i det skicket som det är just för att loket inte har förändrats till det yttre sen sina arbetsdagar.


Loket är idag i kördugligt skick och kan användas för att dra våra tåg på Grycksbobanan.



SJ E2 1093

Loket är byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun 1911 som E 1093. Ombyggnaden till E2 skedde 1935. Där fick det beteckningen E2 1093 på

Statens Järnvägar.


Loket övertogs av MfGDJ 2020 då

Orsa Jernvägsförening skulle sluta köra loktåg. Eftersom att E2:an var byggd i Falun så var det ganska självklart att vi kunde ta hand om loket. 


Ett par modifikationer har kommit till på 1093. Bland annat så har vi bytt ut gasbelysningen mot elbelysning. Även en toppstrålkastare monterades på när belysningen byttes. 


Loket är idag i kördugligt skick och kan användas för att dra våra tåg på Grycksbobanan.




SJ E 1153

Loket är byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun 1913. Där fick det beteckningen

E 1153 på Statens Järnvägar.


Loket har utfört tjänst uppe i Norrland. Det befann sig bl.a i Vännäs på 50-talet och Umeå på 60-talet. Man provkörde loket 1971 uppe i Arvidsjaur.


Loket övertogs av MfGDJ 2005. Under 2006 så genomgick loket en totalrenovering både utåt och inåt. 


Loket är tyvärr inte kördugligt idag p.g.a tubläckage. Just nu är loket endast en del av våran utställning.



SJ J 1338

Loket är byggt av Nydqvist och Holm AB i Trollhättan 1918. Där fick det beteckningen J 1338 på

Statens Järnvägar.


Under sina år i tjänst har loket bl.a varit i Vansbro vilket gör att det har anknytning till dalarna.


Loket kom till MfGDJ 1976. Loket ägdes dock av våran f.d medlem Gösta Lissola.


Loket köptes av MfGDJ ca 2010. 


Loket är tyvärr inte kördugligt idag p.g.a tubläckage. 



SJ J 1398

Loket är byggt av

Motala Verkstad AB 1918. Där fick det beteckningen J 1398 på

Statens Järnvägar.


Under sina år i tjänst har loket bl.a varit i Gävle på 40-talet och Växjö på 50-talet.


Loket övertogs av MfGDJ 1980. 


Loket är tyvärr inte kördugligt idag p.g.a tubläckage. Just nu är loket endast en del av våran utställning.