Motorlok


SJ Z49 173

Loket är byggt av Kockums Mekaniska Verkstad AB i Malmö 1946. Där fick det beteckningen Z49 173 på SJ.


Loket har vistats på lite olika platser i landet. På 70-talet befann sig loket bl.a i Borlänge och på SSAB koppar i Håksberg.


Loket utförde sin sista tjänst på

AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Falun, som då var f.d

Vagn & Maskinfabriken AB. 


Loket kom till MfGDJ 1998. Loket är idag fungerande och används flitigt när vi behöver växla inne på vårat område. 



SKF STEEL Porter 8458

Loket är byggt av

H.K. Porter Company Inc. i Pittsburg USA 1947.


Loket är ett amerikanskt växellok. Det väger ca 60-65 ton och har dubbla

Scania DS11 motorer. 


Loket utförde sin sista tjänst på

SKF Steel i Hofors


Sedan lokets ankomst till Falun så har loket bl.a fått ett nytt signalhorn monterat. Hornet var tidigare monterat på Järnvägsmuseets T42 205.


Loket är idag fungerande och kan användas ev. när vi har något evenemang vid lokstallarna. 




SJ T23 120

Loket är byggt av

Vagn & Maskinfabriken AB i Falun 1954.


Loket var från början ett smalspårigt lok som hade littera Tp. Lokets nummer under denna tid var 3523.


Loket byggdes om till T23 1966. Sedan gick den i tjänst fram till 1976, då det blev avsatt som beredskapslok i Byvalla.


1988 tog Banverket över loket, och 2003 såldes det till SKÅJ. Efter SKÅJ så såldes loket till Orsa Jernvägsförening. MfGDJ fick loket av OJF 2020 tillsammans med E2 1093 och B8 4217.


Loket är idag avställt  då det behöver göras lite mindre åtgärder på det. 



ASEA T45 327

Loket är byggt av Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget i Västerås 1971.


T45 loken byggdes av ASEA för att dom skulle kunna utmana NOHAB i Trollhättan, som vid den här tiden dominerade dieselloksmarknaden


ASEA hyrde ut loken till SJ mellan åren 1971-1976. 1976 lämnade SJ tillbaka T45 loken då dom inte blev någon succé hos SJ.


T45 327 placerades först i Borlänge tillsammans med dom andra T45 loken på 70-talet under SJs hyrkontrakt. 


1985 såldes loket till Svenskt Stål AB i Oxelösund. 1996 såldes det till SSAB Tunnplåt AB i Borlänge. Loket övertogs av MfGDJ 1998 då det kom som en gåva från SSAB. 


Loket är tyvärr inte kördugligt idag då det behöver göras lite åtgärder på det innan man kan driftsätta det.



Falu lokomotor

Loket är byggt av

Vagn & Maskinfabriken AB i Falun 1955.


En av många små lokomotorer som Falufabriken byggde. Denna lokomotor har använts på kalkbruket i Rättvik för att växla runt kalkvagnar inne på området.


Loket övertogs av MfGDJ 1982. Idag är det endast en del av vår utställning.



Jung lokomotor "Jungen"

Loket är byggt av

Arn. Jung Lokomotivenfabrik GmbH

i Tyskland 1950.


Loket köptes av Hedemora Verkstäder 1950. Man ville ha ett växellok inne på verkstadsområdet och då köpte man ett tysktillverkat lok av Jung. 


Loket övertogs av MfGDJ 1986. Idag är loket endast en del av våran utställning.



DmJv nr.7 "7:an"

Loket är byggt av

Klöckner Humbolt Deutz AG i Tyskland 1955.


Loket levererades nytt till Mackmyra Sulfit AB. Bolaget använde loket fram till 1976, då Domnarvets Jernverk tog över loket, det var här loket fick nummer 7. Loket användes mestadels till växling vid kokslossningen i Domnarvet. 


Många lok av den här typen levererades även till SJ, där dom fick littera Z64. Dom flesta lok fick sina motorer bytta. Vårat lok har lyckligtvis fått behålla sin originalmotor, en fyrcylindrig V-motor från Deutz.


Loket övertogs av MfGDJ 1988. Idag är loket endast en del av våran utställning.



ASJF Lokomotor "Jumbo"

Loket är byggt av Andrew Barclay & Sons i Skottland 1900.


Loket byggdes från början som ett ånglok. Vagn & Maskinfabriken i Falun köpte loket samma år som det byggdes. Tanken var att loket skulle sköta växlingen av deras järnvägsfordon inne på fabrikens område. 


När loket levererades hade det en ångkran monterad ovanpå pannan. Kranen togs dock bort då den ansågs vara alldeles för klen. 


Fabriken byggde om loket till diesellok 1952. Då togs alla ångloksdetaljer bort och en enkel diesellokskorg tillverkades. Loket fick då en Volvo motor och växellåda samt ett backslag av fabrikens egna tillverkning. 


Loket övertogs av MfGDJ 1991. Idag är loket endast en del av våran utställning.



DmJv nr.1 "Yankeen"

Loket är byggt av General Electric i USA 1948.


Loket exporterades till Sverige och placerades i Domnarvet i Borlänge. 


Loket har endast arbetat på Domnarvets Jernverk under sin svenska tjänst.


Loket övertogs av MfGDJ 1984. Loket är tyvärr inte kördugligt idag då det finns små åtgärder som behöver göras, bl.a så har korgen slipats ner och ska vid tillfälle målas upp.